Home / BiH / Oglašavati putem domaćih kanala, Google i Facebook ne plaćaju porez BiH

Oglašavati putem domaćih kanala, Google i Facebook ne plaćaju porez BiH

Vanjskotrgovinska komora BiH, institucija koja bi trebala zastupati i promovisati privredne interese u zemlji, ove sedmice organizirala je radionice promovirajući oglašavanje na Googleu i Facebooku, a to su kompanije koje ne plaćaju nikakve poreze niti su registrovane u BiH.

Vanjskotrgovinska komora BiH već treću godinu zaredom organizira seminare o temi Facebook i Google marketinga.

Google i Facebook nemaju registrovane firme u BiH, a samim tim za prodaju oglasnog prostora na području BiH ne plaćaju nikakav porez našoj državi. Prema određenim procjenama BiH je do sada na taj način oštećena za više miliona KM. Druge države, koje su svjesne ovog problema, kroz razne nagodbe naplatile su ovim kompanijama milionske iznose jer svoju djelatnost obavljaju u jednoj državi, a poreze plaćaju drugoj. Tako je samo Google morao platiti Britancima 186 miliona dolara poreza 2016. godine.

Iz Vanjskotrgovinske komore BiH, koja bi trebala promovirati domaće kompanije, je rečeno da su upoznati o činjenici da su Google i Facebook firme registrovane u Irskoj, gdje plaćaju poreze i posluju na prostoru cijele Evropske unije i van nje, ali ih to nije omelo da organizuju seminar domaćim firmama kako bi ih potaknuli da svoj novac za oglašavanje usmjere u ove strane kompanije bez predstavništva u BiH.

– Svaka država zadržava pravo da određuje poreze, akcize, kazne i sve druge redovne prihode te države. Smatramo da svi u BiH koji se bave prometom usluga i proizvodnjom dobara trebaju i moraju plaćati zakonom predviđene poreze i druge obaveze – istakla je Šejla Delić iz Vanjskotrgovinske komore BiH.

Međutim, Delić cijelu situaciju vidi tako da Vanjskotrgovinska komora BiH ne promovira nikakvo oglašavanje, kako na Facebooku i Googleu, tako ni na drugim kanalima za oglašavanje. Ona tvrdi da se radi samo o edukaciji.

– Jedan od načina podrške našim preduzećima je upravo u organiziranju raznih vrsta i formi edukacije. Edukacije se organiziraju u skladu s interesima naših članica. Naše kompanije educiramo u vezi s različitim temama, uključujući i temu oglašavanja – odgovorili su iz Vanjskotrgovinske komore BiH za Klix.ba.

Iz VTK tvrde da njihove edukacije obuhvataju različite kanale i alate, ali da su Google i Facebook vodeće kompanije u ovoj oblasti pa su i njihove članice iskazale interes upravo za tu vrstu edukativnog pristupa.

– Ni drugi savremeni pristupi nisu izostali. Pored Googlea i Facebooka korisnici su imali i imaju priliku čuti o content marketingu, PR-u, newsletter kampanjama (Mailchimp), kao i različitim drugim platformama – rekli su u Vanjskotrgovinskoj komori BiH.

Mario Grgurević, direktor jedne od najvećih bh. agencija za zakup medijskog oglašavanja Reach, kazao je kako je iznenađen što je Vanjskotrgovinska komora BiH pod pojmom “digitalnog marketinga” selektivno odlučila promovirati oglašavanje isključivo na Facebooku i Googleu, isključivši sve druge internet medije i servise.

– Prije svega svrha VTK je da se bavi promocijom domaćih firmi, a ne stranih. Bilo bi logičnije, ako su već željeli promovirati digitalni marketing, da su barem promovirali cijelu industriju digitalnog oglašavanja – internet portale i servise te Google i Facebook zajedno – kazao je Grgurević za Klix.ba.

Grgurević smatra da oglašavanje na Googleu nije neefikasno, ali da nijedna ozbiljna online kampanja danas ne može biti realizovana bez kvalitetnog “media mixa”, što uključuje kako internet medije i servise tako i društvene mreže.

– Poznato je da su za ozbiljne oglašivače najbitniji premium oglasi na ozbiljnim internet medijima, dok se putem Googlea i Facebooka još uvijek distribuiraju manji oglasi, pa čak i oglasi koji nerijetko sadrže prevaru. Nadam se da će VTK uvidjeti svoju grešku i sljedeće godine, ukoliko i bude održavala ovakve seminare, umjesto stranih firmi, promovirati domaće – naglašava Grgurević.

Potpredsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH Bruno Bojić kazao je da smatra da Vanjskotrgovinska komora BiH ne bi trebala podržavati kompanije koje ne plaćaju porez u BiH, ali je rekao da ni predstavnici medija nikada nisu iskazali interes da naprave grupaciju pri Vanjskotrgovinskoj komori BiH.

– Ja svake godine pozovem medijske kuće iz BiH na jedno zajedničko druženje i predlažem da se oformi grupacija, udruženje ili odbor medijskih kuća pri Vanjskotrgovinskoj komori, kako bismo na takav način rješavali svu problematiku koja koči poslovanje tih preduzeća. Ovo je dobar poziv da napravimo tu grupaciju i da predstavimo zajedničke interese pa naposljetku dovedemo i do realizacije – kazao je za Klix.ba.

Glavni i odgovorni urednik magazina Start BiH i predsjednik Upravnog odbora Vijeća za štampu BiH Dario Novalić smatra da je posao Vanjskotrgovinske komore BiH da, prije svega, razvija i pomaže domaće proizvođače.

– To što već nekoliko godina uzastopno prave kurseve za oglašavanja putem Googlea i Facebooka, kompanija koje ne plaćaju porez i nemaju sjedište u BiH, mislim da je blago rečeno nefer. S druge strane mislim da bi bilo vrlo dobro da Vanjskotrgovinska komora BiH pokuša stupiti u kontakt s medijima u BiH, elektronskim i ostalim, i da možda s njima vide koji je to pravi način da domaći privrednici oglase svoje proizvode u BiH, ali i inozemstvu. Svi naši mediji imaju publiku i u BiH i inozemstvu – kazao je Novalić.

Prema njegovim riječima, Facebook i Google imaju svoje korisnike i njihove usluge nisu sigurno neefikasne, ali navodi da su to kompanije koje su posvećene prije svega velikim tržištima te koje su dijelom i krive za današnji medijski haos na internetu u vidu lažnih vijesti.

– Nažalost, u godini kada se borimo protiv lažnih vijesti na internetu upravo Google i Facebook su dijelom odgovorni za njihovo postojanje. Kao što je poznato, mediji koji objavljuju vijesti upitne istinosti najčešće putem Facebooka distribuiraju lažne vijesti koje postaju viralne, a finansiraju se samo od Google oglasa koji im omogućavaju opstanak, jer direktnih oglašivača nemaju – ističe Novalić.

Digital Media Specialist-a iz sarajevske agencije Fabrika Zlatko Ganić smatra da nije uredu promovisati poslovanje kompanija koje nisu domaće, pogotovo ne od strane VTK-a jer to prvenstveno nije njihova svrha, ali isto tako u ovom slučaju predpostavlja da VTK pokušava promovirati trend Digtalne komunikacije u koje su trebali uključiti i ostale digitalne medije u BiH koji zasigurno imaju dosta reći o tome. Ovako su predstavili dva medija koji su lideri digitalne komunikacije i koji nameću svjetske trendove.

– Facebook i Google oglašavanje je sastavni dio većine kamapnja koje se plasiraju na BiH tržište, nisu nosioci kampanje, ali su ogromna podrška većem dijelu Premium oglašavanja na portalima, naravno kada su u pitanju ozbiljniji oglašivači (koji strateški pristupaju komunikaciji svog brenda). Kad kažem većem dijelu, konkretno mislim na procentualni udio novca u kampanji jer cijene komunikacije kroz Facebook i Google su neiporedivo niže u odnosu na tržišne cijene medija, to i jeste razlog njihovog masovnog korištenja. Ne bih sada da ispadne da opravdavam i branim samo sam iskren. Isto tako potrebno je istaći kako sve agencije koje koriste Facebook i Google u kampanjama svojih klijenta uredno plaćaju porez na tu vrstu kominukacije, istiće Ganić za Radiosarajevo.ba.

Na pitanje zašto VTK ne promovira oglašavanje na domaćim medijima kazali su nam da se ne bave tom vrstom promocije jer to nije u skladu s misijom VTKBiH.

– Kao institucija se često pojavljujemo i oglašavamo i na domaćim internet medijima. Kada je riječ o edukaciji o temi PR-a i content marketinga, svi prijedlozi su dobrodošli. Ukoliko nam se pojavi neko od domaćih medija, svakako bismo sa zadovoljstvom pozvali kompanije i organizirali ovo predavanje. Interes nam je omogućiti domaćim firmama da izađu na bilo koje tržište u svijetu putem Google i Facebook oglašavanja po što povoljnijim cijenama, a to nije moguće postići isključivim korištenjem domaćih portala. Svakako da je promocija i na domaćem terenu veoma važna – kazala je Šejla Delić iz Vanjskotrgovinske komore BiH.

Smatraju, ipak, da na taj način ne promoviraju izvoz novca iz BiH, niti će to ikad promovirati.

– Edukacije koje organiziramo imaju za cilj omogućiti izvozno orijentiranim kompanijama što lakše poslovanje u inozemstvu, a posebno u zemljama Evropske unije i CEFTA-i, gdje naše kompanije nisu u prilici oglašavati se putem domaćih medija. Edukacije koje organiziramo na osnovu iskazanih potreba i interesa naših kompanija povećavaju njihovu konkurentnost, a time se i pozitivno utječe na volumen izvoza, što je u interesu svih građana u BiH, kao i domaćih medija – poručili su iz Vanjskotrgovinske komore BiH.

(FENA)

Facebooktwittergoogle_plusmail