Elvira Ćemalović: Stavili smo akcenat na brendiranje Mostara

124251

Mostarski.ba ugostio je direktoricu Turističke zajednice (TZ) grada Mostara Elviru Ćemalović koja nam je odgovorila na pitanja iz domene turizma i njegovog razvoja na području našeg grada.

Mostarski: Ocjenite turističku sezonu u Mostaru u protekloj godini? Da li su postignuti zacrtani ciljevi?

Ćemalović: Ocjena se temelji na dostupnim podacima Federalnog zavoda za statistiku. Promatrano je razdoblje od 01.01.2024. godine do 31.12.2024. godine, te vremenski interval od 01.01.2025. godine do konca oktobra 2025. Godine. Tako je ukupan broj gostiju u 2024. Godini u Mostaru iznosio 49.488, a u navedenom razdoblju u 2025. Godini 51.011.

Ostvarena noćenja u Mostaru za 2024. Godinu su iznosila 77.144, dok je u preiodu od 01.01.2025. do konca oktobra 2025. Godine ostvareno 71.488. Tome treba dodati podatke za 11. I 12. mjesec tekuće godine koji treba objaviti Federalni zavod za statistiku.

Izneseni podaci ne oslikavaju istinsku sliku broja gostiju i noćenja, jer su dostupni podaci temeljeni na broju prijavljenih gostiju, subjekata koji su uredno registrirani I izvršavaju sve zakonske obaveze.

Gosti koji borave u smještajnim jedinicama koje nisu registrirane, nisu evidentirani, tako da, zapravo mi ne znamo tačan broj gostiju i noćenja u Mostaru.

Turistička zajednica je u domenu svoje nadležnosti učinila potrebne korake kako bi se ovaj vrlo osjetljiv problem što bezbolnije riješio u korist i iznajmljivača i nadležnih institucija, te kako uredno registrirani iznamljivači ne bi bili oštećeni nelojalnom konkurencijom. Važno je razumjeti da nema proširenja turističkih sadržaja niti turističke infrastructure koje će goste privući u grad svih 365 dana, ukoliko ne postoji sistemski uređena destinacija.

Mostarski: Iz kojih zemlja dolazi najviše turista, i odakle se bilježi rast dolazaka?

Ćemalović: Najzastupljeniji su gosti iz Bosne i Hercegovine, potom Hrvatske, Turske, Kine, Njemačke, Srbije. Saudijske Arabije, SAD, i to je trend koji se značajno ne mijenja posljednjih godina. No, evidentno je da broj gostiju iz tih zemalja opada, što zahtijeva ozbiljnu analizu kojom bi se utvrdili uzroci i razradila ozbiljna strategija. Nažalost, Strategija turizma na novu HNK je istekla i ne nazire se nova, koja bi, zajedno sa Strategijom Gradom Mostara, te onom na federalnom nivou poslužila kao osnova za revidiranje i adaptaciju za izove u turizmu u narednim godinama, jer su promjene u turizmu dinamične i zahtijevaju brzo djelovanje.

Mostarski: Koje su aktivnosti koje je TZ realizovala u 2025. godini?

Ćemalović: TZ GM svake godine prema Statutu podnosi Izvještaj o svom radu Skupštini TZ u kojem se detaljno navode sve aktivnosti realizirane prema Programu rada za tu godinu.
Samo u 2025. Godini finansijski smo podržali sve manifestacije koje su od značaja za Grad Mostar: kocerti, festivali, konferencije na Kojima su učesnici iz više zemalja koji su ujedno i turisti i šire pozitivnu priču o Mostaru i Bosni i Hercegovini, Mostarsko ljeto, Mostarsko proljeće, Climbing festival, 6 ferrata staza, , Jazz festival i niz drugih, za koje je odvojen značajan dio budžeta.

Iako raspolažemo skromnim budžetom, nastojimo finansijski podržati navedeno kako bi Mostar imao sadržaj za građane i turiste.

Učestvovali smo na prestižnim turističkim sajmovima u 2025. Godini, a za koje se dogovaramo na Turističkom vijeću TZ GM, jer moramo cijelo vrijeme djelovati odgovorno kako ne bismo ugrozili funkcioniranje TZ GM, ali istovremeno raditi promociju Grada. Učestvovali smo na sajmu u Istanbulu, Londonu, Barceloni, Sarajevu, Berlinu. Riječ je o sajmovima koji su enormno skupi u smislu zakupa štanda i registracije, što sami ne možemo iznijeti, tako da se pridružimo TZ HNK ili Visit Sarajevo da bismo umanjili troškove, a opet predstavili Grad i uspostavili konekcije.

Obilježili smo informativnim tablama sve nekropole i stećke, turbeta, bazilike, Taphanu (na b, h, s i engleskome jeziku), postavili table o zabrani prosjačenja, džeparenja, zabrani vođenja stranih tur. Vodica bez angažiranja licenciranog lokalnog vodica, obilježili I napravili storytelling za Aleju Platana, posadili rijetko autohtono drveće na više lokacija u Gradu, kupili više od 2000 sadnica koje je Boranka posadila, organizirali edukaciju za turističke vodiče za rutu Street Art Mostar, finansirali edukaciju za 5 somalijera, organizirali edukativno-rekreativni događaj na Ruištu, izradili promomaterijal, obnovili Turistički info centar u Starom gradu i Blagaju, te angažirali mlade ljude koji su radili u Blagaju i na Aerodromu Mostar.
Potpisali Sporazum o saradnji sa Univerzitetom “Džemal Bijedić”, Fakultet turizma, uskoro potpisujemo sa Sveučilištem u Mostaru, tako da smo imali praktikante sa Univerziteta.
Puno je toga urađeno za nepune dvije godine postojanja TZ GM, posebice ima li se u vidu činjenica da smo počeli od 0, jer TZ GM nije egzistirala više od dvadeset Godina. Lično sam ponosna na naš rad i rad Turističkog vijeća i Skupštine TZ GM, sve važne odluke donosimo u dogovoru i održali smo više od 26 sjednica.

Mostarski: Koji su sistemski izazovi razvoja turizma kao sektora u Mostaru?

Ćemalović: Svi izazovi su sistemski, bez jasnog uspostavljanja platforme pomoću koje će se jasno evidentirati svaki gost i turist, ne možemo znati ko nam boravi, iz koje zemlje, koja su njegova interesiranja, dužina boravka itd, a sve su to ulazni podaci koji nam daju smjernice u šta treba ulagati, kako širiti ponudu na cijeli Grad, kako bi gosti ostali duže.
Sistemski riješiti turističke vodiče, privatni smještaj, prosjačenje, džeparenje….Naglašavam, mi iniciramo, ali nismo nadležni za ova pianja, pa neinformiranost TZ GM stavlja u focus pitanja za koja ona nema zakonska ovlaštenja. Bez sinergije, volje i zajedničke vizije, bojim se da Mostar neće dobiti zasluženo mjesto kao uređena i održiva turistička destinacija.

Mostarski: Kakvi su planovi za narednu godinu?

Ćemalović: Na 6.redovnoj Skupštini TZ GM usvojen Programa rada TZ GM za 2026. godinu, u kojem smo stavili akcenat na brendiranje Mostara (razvoj signalizacije, interaktivnih obilazaka grada, urbani mobilijar), intenzivna promotivna kampanja u svrhu povećanja konkurentnosti Mostara na domaćim i stranim emitivnim tržištima, izrada mapa biciklističkih i ferrata staza, info brošure, jačanje uključenosti i koordinacije TZ GM sa privrednim subjektima, uvođenje dodatnih manifestacija tokom 365, zaštita WERK 9 tvrđave i drugo.

(Mostarski.ba)

Podijeli:
Ispod clanka banner
  • Video: Pri kraju prva faza radova na izgradnji olimpijskog bazena u Mostaru

  • Devastiran veliki park u Mostaru

  • Taekwondo klub Cro Star uspješno organizirao polaganje za pojaseve

  • U ponedjeljak humanitarna akcija šišanja u Mostaru

  • Velež nastavio niz bez poraza, “pala” je i Sloga u Doboju

SB Banner 1

■ Povezano

  • Video: Pri kraju prva faza radova na izgradnji olimpijskog bazena u Mostaru

  • Devastiran veliki park u Mostaru

  • U ponedjeljak humanitarna akcija šišanja u Mostaru

  • Velež nastavio niz bez poraza, “pala” je i Sloga u Doboju