Mladi mostarski i bh talenti: Predstavljamo projekat “Biosigurnost i biozaštita u osnovnim i srednjim školama”

Učenici Amar Vele i Tajra Elezović pod mentorstvom nastavnice biologije mr.sc. Alme Čolak iz IV osnovne škole Mostar osvojili su 2. mjesto na Međunarodnoj smotri učeničkih istraživačkih projekata “Biosigurnost i biozaštita u osnovnim i srednjim školama” koja je održana u Osnovnoj školi “Vijenac” u Osijeku.
Istraživački projekat učenika Tajre i Amara govori o štetnosti noćnog leptira za biljke, ljude i životinje a koji je, naučno je dokazano, prisutan u Mostaru.
Kako je za mostarski.ba kazala mentorica projekta Čolak, na časovima biologije u sklopu teme “četinarske šume” diskutovali su o problemu prisustva noćnog leptira. Naime, kako kaže Čolak, gusjenice noćnog leptira, u stadiju larve prekrivene su otrovnim dlačicama koje sadrže otrovni protein taumetopoein koji je jak allergen za ljude i posebna opasnost za kućne ljubimce, izazivajući ozbiljne zdravstvene probleme.
“Ova gusjenica se hrani iglicama bora nanoseći mu ozbiljne štete. Njegovo prisustvo na području Mostara je potvrđeno i istraženo Naučnim radom Univerziteta “Džemal Bijedić” u Mostaru, čiji sam autor u saradnji sa profesorima Nastavničkog fakulteta od kojih bih izdvojila prof. dr. Denisu Zekić Žujo”, istakla je Čolak.
Čolak navodi kako joj je najteži zadatak bio odabrati učenike za ovaj projekat.
“Takmičarski uslovi su jasno upućivali na izbor dva učenika koji će prezentirati Istraživački rad, te direktno učestvovati u istraživanju. Moram priznati da taj posao nije bio lagan s obzirom da u našoj školi imamo veliki broj učenika koji bi se uspješno bavili istraživanjem. Kako su Amar i Tajra željeli dodatno istražiti navedenu temu, te imajući u vidu da se radi o izuzetnim učenicima naše Škole, izbor je bio lakši i istraživanje je moglo početi”, kazala je Čolak.
Kako je navela Čolak, učenike je uputila na stručnu literaturu, objasnila im metodologiju naučnog rada i istraživanja.
“Kriterij izrade naučnog postera proslijedila nam je koordinatorica Projekta za naš Kanton Maja Kajtaz uime Akademije nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine kao nosioca projekta “Biosigurnosti i biozaštite” u BiH. Učenici su postavili hipotezu istraživanja, cilj i istraživačka pitanja te jasan plan rada. Uslijedila je online anketa upućena učenicima naše škole, kojom su provjerili informisanost i zainteresovanost školskih kolega za navedenu temu, rezultet je dao pozitivan signal za nastavak istraživanja. Drugi korak je bio intervju sa stručnjakom iz oblasti entomologije prof. dr. Denisom Zekić Žujo sa Nastavničkog fakulteta Univerziteta “Džemal Bijedić” u Mostaru. Na ovaj način učenici su imali priliku saznati više o ovom štetnom i opasnom šumskom insektu. Terensko istraživanje na lokalitetu Fortice je potvrdilo prisustvo gnijezda noćnog leptira ali i loše zdravstveno stanje borova usljed napada štetne gusjenice”, kazala je Čolak.
Istraživački projekat učenika Amara i Tajre pod mentorstvom nastavnice Čolak prezentovan je na Državnoj smotri Biosigurnosti i biozaštite u Sarajevu koji je održan u prostorijama Internacionalnog Univerziteta Burch gdje su osvojili treće mjesto te se plasirali na Međunarodno takmičenje u Osijeku.
“Na Međunarodnom takmičenju u Osijeku naši učenici osvojili su visoko drugo mjesto – srebrenu medalju uz pohvale stručnog žirija za izuzetnost, odabir teme, prezentaciju i izradu naučnog postera te za relevantnost teme kako za lokalnu zajednicu tako i šire. Kao mentor ponosna sam na naše učenike Tajru Elezović i Amara Velu, koji su pokazali svoje izuzetne sposobnosti predstavljajući našu Školu, Mostar i Bosnu i Hercegovinu u najboljem svjetlu, a to je nauka. IV osnovna škola Mostar je još jednom potvrdila da s pravom nosi certifikat SUPER EKO ŠKOLE, njegujući kreativnost i istraživački rad kod naših učenika”, kazala je Čolak.

Tajra Elezović i Amar Vele
Čolak navodi kao će pokrenuti inicijativu na nivou Grada Mostara s ciljem da se biozaštitnim mjerama kontroliše i spriječi dalje širenje opasnog insekta i defolijatora borova, i kako navodi, ionako oskudne šumske vegetacije Mostara te da se javnost upozna sa rizicima po zdravlje ljudi i životinja.
“Nastavljamo aktivno doprinositi projektu Biosigurnosti i biozaštite koji je sastavni dio Godišnjeg plana rada IV osnovne škole Mostar”, zakljkučila je Čolak.
Maja Ostojić koordinatorica projekta “Biosigurnost i biozaštita u osnovnim i srednjim školama” u HNK kazala je kako već drugu godinu za redom, učenici iz našeg kantona učestvuju u radionicama u okviru projekta “Biosigurnost i biozaštita”, a ove godine prvi put na međunarodnoj smotri.
“Ove godine je 12 učenika iz VI osnovne škole, zajedno sa svojim nastavnicama prof Majom Kajtaz i prof Almom Salčin, bili gosti Zavoda za javno zdravstvo FBiH, gdje su se upoznali sa štetnosti nekontrolirane upotrebe antibiotika, o utjecaju mikroplastike na zdravlje ljudi i o vakcinaciji protiv humanog papiloma virusa (HPV). Na te teme su izradili i postere, s kojim su učestvovali na državnoj smotri u Sarajevu, ali, nažalost, nisu prošli na međunarodnu smotru”, kazala je Ostojić.
Projekt je otvorenog tipa, prijavili su se i učenici IV osnovne škole.
“Učenici IV osnovne škole prošli su sa svojim projektom na međunarodnu smotru, koja se ove godine održala u Osijeku u Republici Hrvatskoj, s koje su se vratili s medaljama, što mi je osobito drago. Na smotri u Osijeku je bilo 9 ekipa iz Bosne i Hercegovine, a jedna iz HNK”, istakla je dr. Ostojić.
Projekt Biosigurnost i biozaštita u osnovnim i srednjim školama u BiH se pojavio nakon pandemije bolesti Covid 19, s ciljem jačanja svijesti o važnosti zdravlja i prevencije zaraznih bolesti. Voditeljica projekta u našoj zemlji je akademkinja prof. Mirsada Hukić, a projekt je pod pokroviteljstvom Akademije nauka i umjetnosti BiH. U tu svrhu akademkinja Hukić je zajedno sa svojim saradnicima izdala i knjigu Biosigurnost i biozaštita u školama, koja je dostupna u biblioteci ANUBiH.
“Pandemija COVID-19 jasno je pokazala koliko je ključna edukacija o biološkim rizicima, njihovom prepoznavanju i zaštiti – kako ličnoj, tako i kolektivnoj i ekološkoj. Kako bi se osigurali dugoročni rezultati u borbi protiv zaraznih bolesti, Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine pokrenula je projekt “Biosigurnost i biozaštita u osnovnim i srednjim školama u BiH”, s ciljem osposobljavanja mladih za odgovornu brigu o zdravlju zajednice”, kazala je voditeljica projekta “Biosigurnost i biozaštita u osnovnim i srednjim školama u BiH” prof. Mirsada Hukić.
Prema njenim riječima, od početka školske 2023./24. godine, projekt obuhvata edukaciju o uzrocima i prevenciji bolesti, razvijanje kritičkog mišljenja, promociju STEM područja i korištenje digitalnih tehnologija.
“Kroz radionice, predavanja i interaktivne sadržaje, učenici i nastavnici stiču vrijedna znanja o širenju zaraza, važnosti vakcinacije, higijeni i medijskoj pismenosti”, ističe Hukić.
Prva državna i međunarodna smotra biosigurnosti održana je u Sarajevu 12. i 13. juna 2024. godine, gdje su se učenici podijeljeni u tri starosne grupe takmičili u tri kategorije: istraživački rad (poster), modeliranje i kratki film.
Na drugom državnom takmičenju u Sarajevu 2025. godine, više od 150 timova iz cijele BiH predstavilo je svoje inovativne ideje, a devet najboljih plasiralo se na međunarodnu smotru u Osijeku.
“Naši učenici su impresionirali žiri svojom kreativnošću, znanjem i prezentacijskim vještinama, osvajajući medalje u svim kategorijama”, ponosno je istakla prof. Hukić.
Kako je navela, dobitnici priznanja i pobjednici po kategorijama su sljedeći.
Učenici 5-7. razreda: 1. mjesto: Richmond International Park School Tuzla, 2. mjesto: KŠC Sveti Franjo Tuzla i OŠ Hrasno Sarajevo.
Učenici 8-9. razreda: 1. mjesto: OŠ Centar Tuzla, 2. mjesto: Četvrta OŠ Mostar, 3. mjesto: Peta OŠ Ilidža.
Srednjoškolci: 2. mjesto: Gimnazija Meša Selimović Tuzla, 3. mjesto: MSŠ Gradačac i Prva Gimnazija Sarajevo.
“Osim takmičenja, smotra je bila dragocjena prilika za razmjenu ideja, uspostavljanje prijateljstava i planiranje buduće saradnje. Projekt će se nastavljati kroz edukaciju nastavnika i učenika, s naglaskom na praktičnu primjenu stečenog znanja. Ova inicijativa predstavlja važan korak u pripremi društva za nove izazove, potičući naučni pristup, timski rad i odgovornost prema zajednici. U narednom periodu ćemo raditi na popularizaciji projekta, uključivanju što više škola u edukacioni program i obezbjeđivanju finansiranja”, zaključila je Hukić.
Poznato je da je Mostar, osim po svjetlosti i suncu, vijekovima poznat po ljudima koji su svojim talentom u poeziji, pjesništvu, sportu, muzici bili ambasadori u cijelom svijetu.
Sudeći po Tajri i Amaru, Mostar ima svijetlu budućnost i u naučno istraživačkom radu o kojem će se tek čuti.
(Mostarski.ba)
Ibro Rahimić: Životna želja mi je sa Veležom napraviti veliki rezultat
Autor kaside Kraj mezara majka stade: 12 godina od smrti Ahmeta ef. Bibera
Mostarka dr. Svjetlana Tišma-Dupanović izvela revolucionarnu operaciju srca na Floridi
U četvrtak potpisivanje ugovora za nastavak izgradnje Južne obilaznice Mostara
“Anđeo Mostara” – Sally Becker dobila nagradu za životno djelo “Ponos Britanije”