Konzorcij Logistika BiH: Vrijeme diplomatskih fraza je prošlo

Poštovani prevoznici, logistički operateri, kolege i partneri,
Više nemamo luksuz prebacivanja odgovornosti, traženja krivaca među sobom niti etiketiranja onih koji „posipaju pepeo“ ili „nisu odradili svoj dio posla“.
Vrijeme nas je sustiglo.
Danas se suočavamo s novom realnošću – čelična zavjesa, koja je decenijama dijelila profesionalne vozače, kabinsko osoblje i logističke operatere Bosne i Hercegovine od evropskog tržišta, ponovno je spuštena – ovog puta u digitalnom obliku.
Konzorcij Logistika Bosne i Hercegovine je još 14. decembra 2024. godine, zajedno s partnerima iz regiona, pokrenuo niz aktivnosti, inicijativa i sastanaka, upozoravajući na diskriminatornu praksu izuzeća kabinskog osoblja u svim vidovima transporta osim drumskog, u kontekstu primjene EES sistema (Entry/Exit System) i šengenskih pravila.
Ova odluka, iako tehnički opravdana kroz bezbjednosne argumente, u svojoj suštini predstavlja direktan udar na mobilnost, konkurentnost i opstanak transportne industrije Bosne i Hercegovine, kao i zemalja Zapadnog Balkana (WB6), uključujući i partnere iz Republike Turske.
Ne protivimo se implementaciji EES sistema kao takvog – njegova svrha je jasna.
Međutim, insistiramo na hitnom izuzeću kabinskog osoblja drumskog transporta, bez kojeg dolazi do poremećaja logističkih tokova i rizika kolapsa u lancima snabdijevanja.
Region bez zajedničkog odgovora – cijena koju plaćamo svi
Postalo je očigledno: nema povlastica, nema posebnih režima.
Bez jedinstvenog i odlučnog regionalnog stava, svaka država pojedinačno postaje manje konkurentna. Trošak transporta raste i do 100%, a tržište sve više destabilizuje disbalans ponude i potražnje.
Iz Brisela su različitim zemljama upućena različita tumačenja i „politički korektne“ poruke, koje u praksi nisu rezultirale nikakvim konkretnim pomacima.
Konzorcij Logistika BiH se u posljednjih 20 mjeseci kontinuirano obraćao svim relevantnim institucijama:
Predsjedništvu Bosne i Hercegovine
Parlamentarnoj skupštini BiH
Vijeću ministara
Ministarstvu komunikacija i prometa
Ministarstvu vanjskih poslova
Ministarstvu sigurnosti
Delegaciji Evropske unije u BiH
Odgovori su bili formalni: „razmatramo“, „preporučujemo“, „planiramo bilateralno rješavanje“.
Ali promjena nije bilo.
Posljednje objašnjenje koje smo primili bilo je: „Problem će biti riješen 99% na narednoj sesiji.“
Ta sesija se nikada nije dogodila.
Evropska komisija – selektivno tumačenje prava
Evropska komisija je ignorisala:
AETR sporazum, koji garantuje slobodu kretanja profesionalnih vozača
Presudu Saveznog suda Austrije, koja potvrđuje pravnu nadmoć AETR-a
Obaveze koje proističu iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP)
Umjesto toga, najavljeno je „postepeno uvođenje EES sistema“ – što u realnosti znači pojačane kontrole, kašnjenja i zabrane ulaska za vozače izvan šengenskog prostora.
Letci koji kruže ukazuju na to da će se podaci „unositi četiri sata dnevno“ – logistički apsurd za industriju koja počiva na preciznosti, brzini i kontinuitetu.
Vrijeme je za jedinstven odgovor
Cijeli region WB6 sada se suočava s istim problemom.
Svi su prepoznali razmjere posljedica.
Zato pozivamo na hitno i jedinstveno djelovanje svih transportnih udruženja i vlada regiona, uz saradnju s Republikom Turskom.
Zahtjev mora biti jasan, nedvosmislen i zajednički:
Izuzeće kabinskog osoblja drumskog transporta iz šengenskih pravila.
Nema zamjene za domaće prevoznike
Industrija mora biti svjesna:
Evropska unija već sada ima manjak od preko 500.000 profesionalnih vozača
Prosječna starosna dob vozača je preko 50 godina
Interes za ovu profesiju je u stalnom padu
Bez podrške domaćim prevoznicima, lanac vrijednosti i snabdijevanja će se suočiti sa zastojima, povratom robe, povećanim troškovima i – konačno – gubitkom tržišta.
Ni jedna zemlja regiona nije ostvarila očekivani iskorak.
Ni jedna nije dobila izuzeće. Ni jedna nije doživjela „čudo“.
Sada je jasno: određeni interesi unutar Evropske unije željeli su novu „digitalnu zavjesu“ prema Balkanu.
Šta sada?
Podsjećati da su bh. prevoznici ispunili sve zahtjeve i standarde EU – postalo je uzaludno.
Naše argumente niko nije želio da čuje.
Država Bosna i Hercegovina nije zaštitila interese svog transportnog sektora.
Možda nije mogla – ali je sigurno propustila da pokuša dovoljno odlučno.
Ne tražimo privilegije.
Tražimo jednak tretman.
Ne tražimo milostinju.
Tražimo pravo na rad, slobodu kretanja i dostojanstvo profesije.
Konzorcij Logistika Bosne i Hercegovine ostaje otvoren za dijalog, saradnju i konkretne prijedloge.
Ali dan koji smo pokušali spriječiti – došao je.
Vrijeme je da se zajednički izborimo, saopćeno je iz Konzorcija logistike Bosne i Hercegovine.
(Mostarski.ba)
Promocija knjige “Ulema Sandžaka” autora dr. Nadira Dacića u Narodnoj biblioteci Mostar
Gradonačelnik Kordić podržao projekte mostarskih srednjoškolaca
Radionica o vodnom naslijeđu održana u Mostaru: Građansko učešće ključ očuvanja prirodnih resursa
Reisul-ulema Kavazović potpisao donorsku karticu
Od nedjelje kreće skeniranje lica na ulazu u Evropsku uniju