Konzorcij Logistika BiH: Vrijeme diplomatskih fraza je prošlo

118002

Poštovani prevoznici, logistički operateri, kolege i partneri,

Više nemamo luksuz prebacivanja odgovornosti, traženja krivaca među sobom niti etiketiranja onih koji „posipaju pepeo“ ili „nisu odradili svoj dio posla“.
Vrijeme nas je sustiglo.

Danas se suočavamo s novom realnošću – čelična zavjesa, koja je decenijama dijelila profesionalne vozače, kabinsko osoblje i logističke operatere Bosne i Hercegovine od evropskog tržišta, ponovno je spuštena – ovog puta u digitalnom obliku.

Konzorcij Logistika Bosne i Hercegovine je još 14. decembra 2024. godine, zajedno s partnerima iz regiona, pokrenuo niz aktivnosti, inicijativa i sastanaka, upozoravajući na diskriminatornu praksu izuzeća kabinskog osoblja u svim vidovima transporta osim drumskog, u kontekstu primjene EES sistema (Entry/Exit System) i šengenskih pravila.

Ova odluka, iako tehnički opravdana kroz bezbjednosne argumente, u svojoj suštini predstavlja direktan udar na mobilnost, konkurentnost i opstanak transportne industrije Bosne i Hercegovine, kao i zemalja Zapadnog Balkana (WB6), uključujući i partnere iz Republike Turske.

Ne protivimo se implementaciji EES sistema kao takvog – njegova svrha je jasna.
Međutim, insistiramo na hitnom izuzeću kabinskog osoblja drumskog transporta, bez kojeg dolazi do poremećaja logističkih tokova i rizika kolapsa u lancima snabdijevanja.

Region bez zajedničkog odgovora – cijena koju plaćamo svi

Postalo je očigledno: nema povlastica, nema posebnih režima.
Bez jedinstvenog i odlučnog regionalnog stava, svaka država pojedinačno postaje manje konkurentna. Trošak transporta raste i do 100%, a tržište sve više destabilizuje disbalans ponude i potražnje.

Iz Brisela su različitim zemljama upućena različita tumačenja i „politički korektne“ poruke, koje u praksi nisu rezultirale nikakvim konkretnim pomacima.

Konzorcij Logistika BiH se u posljednjih 20 mjeseci kontinuirano obraćao svim relevantnim institucijama:

Predsjedništvu Bosne i Hercegovine

Parlamentarnoj skupštini BiH

Vijeću ministara

Ministarstvu komunikacija i prometa

Ministarstvu vanjskih poslova

Ministarstvu sigurnosti

Delegaciji Evropske unije u BiH

Odgovori su bili formalni: „razmatramo“, „preporučujemo“, „planiramo bilateralno rješavanje“.
Ali promjena nije bilo.

Posljednje objašnjenje koje smo primili bilo je: „Problem će biti riješen 99% na narednoj sesiji.“
Ta sesija se nikada nije dogodila.

Evropska komisija – selektivno tumačenje prava

Evropska komisija je ignorisala:

AETR sporazum, koji garantuje slobodu kretanja profesionalnih vozača

Presudu Saveznog suda Austrije, koja potvrđuje pravnu nadmoć AETR-a

Obaveze koje proističu iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP)

Umjesto toga, najavljeno je „postepeno uvođenje EES sistema“ – što u realnosti znači pojačane kontrole, kašnjenja i zabrane ulaska za vozače izvan šengenskog prostora.

Letci koji kruže ukazuju na to da će se podaci „unositi četiri sata dnevno“ – logistički apsurd za industriju koja počiva na preciznosti, brzini i kontinuitetu.

Vrijeme je za jedinstven odgovor

Cijeli region WB6 sada se suočava s istim problemom.
Svi su prepoznali razmjere posljedica.

Zato pozivamo na hitno i jedinstveno djelovanje svih transportnih udruženja i vlada regiona, uz saradnju s Republikom Turskom.
Zahtjev mora biti jasan, nedvosmislen i zajednički:

Izuzeće kabinskog osoblja drumskog transporta iz šengenskih pravila.

Nema zamjene za domaće prevoznike

Industrija mora biti svjesna:

Evropska unija već sada ima manjak od preko 500.000 profesionalnih vozača

Prosječna starosna dob vozača je preko 50 godina

Interes za ovu profesiju je u stalnom padu

Bez podrške domaćim prevoznicima, lanac vrijednosti i snabdijevanja će se suočiti sa zastojima, povratom robe, povećanim troškovima i – konačno – gubitkom tržišta.

Ni jedna zemlja regiona nije ostvarila očekivani iskorak.
Ni jedna nije dobila izuzeće. Ni jedna nije doživjela „čudo“.
Sada je jasno: određeni interesi unutar Evropske unije željeli su novu „digitalnu zavjesu“ prema Balkanu.

Šta sada?

Podsjećati da su bh. prevoznici ispunili sve zahtjeve i standarde EU – postalo je uzaludno.
Naše argumente niko nije želio da čuje.

Država Bosna i Hercegovina nije zaštitila interese svog transportnog sektora.
Možda nije mogla – ali je sigurno propustila da pokuša dovoljno odlučno.

Ne tražimo privilegije.
Tražimo jednak tretman.
Ne tražimo milostinju.
Tražimo pravo na rad, slobodu kretanja i dostojanstvo profesije.

Konzorcij Logistika Bosne i Hercegovine ostaje otvoren za dijalog, saradnju i konkretne prijedloge.
Ali dan koji smo pokušali spriječiti – došao je.
Vrijeme je da se zajednički izborimo, saopćeno je iz Konzorcija logistike Bosne i Hercegovine.

(Mostarski.ba)

 

Podijeli:
Ispod clanka banner
  • Promocija knjige “Ulema Sandžaka” autora dr. Nadira Dacića u Narodnoj biblioteci Mostar

  • Gradonačelnik Kordić podržao projekte mostarskih srednjoškolaca

  • Radionica o vodnom naslijeđu održana u Mostaru: Građansko učešće ključ očuvanja prirodnih resursa

  • Reisul-ulema Kavazović potpisao donorsku karticu

  • Od nedjelje kreće skeniranje lica na ulazu u Evropsku uniju

SB Banner 1

■ Povezano

  • Reisul-ulema Kavazović potpisao donorsku karticu

  • Od nedjelje kreće skeniranje lica na ulazu u Evropsku uniju

  • Vlada Federacije BiH – 50 miliona KM gradovima i općinama za sanaciju šteta uzrokovanih poplavama

  • Ovo su Hamasovi ključni zahtjevi u pregovorima o prekidu vatre