Elvira Dilberović: Ukusi turista u 21. stoljeću se mijenjaju, a to nam zasad ide u prilog

Foto: Mostarski.ba/Ilustracija
Povodom Svjetskog dana turizma razgovarali smo s dr. Elvirom Dilberović, direktoricom Turističke zajednice Grada Mostara, o broju turista, o turističkoj sezoni, o poređenjima sa rekordnom predpandemijskom 2019. godinom, o planovima i novim sadržajima u narednoj godini, o nadležnostima i odgovornostima u turizmu i naplati boravišne takse.
Mostarski.ba: Prema raspoloživim podacima koji je broj turista koji je u ovoj godini posjetio Mostar?
Govorimo o vrlo uspješnoj turističkoj sezoni u Gradu Mostaru, referirajući se na broj posjeta i noćenja stranih i domaćih turista. Precizne podatke ne možemo reći, nažalost, ali na osnovu smještajnih kapaciteta, kako privatnih iznajmljivača, hotela, koji su prepuni, možemo kazati da je preko 1 milion turista boravilo u Mostaru u ovoj sezoni. Naravno, u ovu brojku nisu uvršteni jednodnevni grupni posjeti, koji najčešće dolaze iz Dubrovnika.
Otvaranje novih aviolinija sa Aerodroma Mostar omogućilo je i veći priliv turista, posebno iz Srbije, ali i drugih zemalja Evrope, Bliskog istoka koje konekcijom preko Beograda stižu u Mostar. S obzirom da turisti iz Turske procentualno prednjače u posjeti Mostaru i općenito FBiH, nadamo se da će uskoro pokretanje aviolinije Istanbul-Mostar dodatno pojačati dolazak turista u Mostar i Hercegovinu, ne samo iz Turske, već i arapskih zemalja i zemalja Dalekog istoka.
Mostarski.ba: Kako ocjenjujete sezonu u poređenju sa 2019. godinom?
Podaci kojima raspolaže Federalni zavod za statistiku su neprecizni, jer smo svjesni da privatni iznajmljivači ne prijavljuju broj noćenja, no, evidentno je da je u odnosu na 2019., broj turista, posebice nakon pandemije, porastao za cca 35.05 %. Mostar, Hercegovina, i cijela Bosna i Hercegovina, zanimljiva su turistička destinacija jer je riječ o neistraženoj destinaciji, punoj prirodnog bogatstva, raznolikosti u kulturnom, historijskom smislu. Ukusi turista 21. stoljeća se mijenjaju, i zasada nam to ide u prilog. Zbog toga je važno da svjesno i programski sačuvamo prirodne resurse ove zemlje i Mostara, te izradimo jasnu strategiju upravljanja destinacijom, s akcentom na green destination i kreiranjem novih sadržaja koji bi ogromnu fluktuaciju turista u Starom gradu raspršili po drugim dijelovima Grada, a potencijala zaista postoji.
Vrlo je bitno da se tokom cijele sezone održavaju zabavno-kulturne manifestacije, što privlači domaće i strane turiste, a toga nije manjkalo ove sezone, grad je živio dinamično, kako i priliči atraktivnoj destinaciji. Dodatno trebamo raditi na osmišljavanju događaja u periodu do zimskih manifestacija, te u periodu nakon Nove godine do marta, kada i počinje zvanična turistička sezona u Mostaru.
Mostarski.ba: Šta građani Mostara i turisti mogu očekivati u narednoj godini od Turističke zajednice?
Razvijamo rekreativno-edukativnu stazu na Rujištu, već je postavljeno 20 tabli sa temom „Park Slavena Rujište“. Spojili smo bogatu mitologiju i prirodne resurse Rujišta, a uskoro je zvanično otvaranje.
Uskoro otvaramo Muzej na otvorenom-Zelena pećina u Blagaju, gdje će biti stalne postavke. Zelena pećina je zaštićeni nacionalni spomenik, potpuno zaboravljen. Bazilika u Cimu također, to nam je sljedeći prioritet.
Na svjetski dan turizma, 27. septembar, TZ GM će otvoriti na igralištu iza Gimnazije taqball stol, za sve građane i turiste. Riječ je o atraktivnom sportu koji se kod nas relativno malo prakticira zbog nepostojanja stola.
Slijedi i revitalizacija 54 nekropole u Humčici, koju ćemo staviti u funkciju turističke destinacije. Mnogo je ideja, projekata, no za sve trebaju resursi i vrijeme, ali dobre priče uvijek traju duže, ne želimo imati kratkoročna rješenja.
Mostarski.ba: Možete li nam objasniti nadležnosti između novoformirane Turističke zajednice Grada Mostara i TZ HNK?
TZ GM je odgovorna za razvoj turizma, upravljanje destinacijom, promociju Mostara, dok je TZ HNK odgovorna za cijeli kanton. Nije umjesno reći nadležnosti, jer mi nemamo zakonsku nadležnost za kreiranje politika, zakona, regulative u vezi sa turizmom, to pripada Ministarstvu turizma i zaštite okoliša HNK, te drugim relevantnim institucijama u Gradu i Kantonu, te u Federaciji. Saradnja između institucija je ključ uspjeha u kreiranju jasne strategije razvoja turizma u destinacijama.
Mostarski.ba: Na koji način planirate motivisati vlasnike smještajnih kapaciteta da redovnije plaćaju boravišne takes za svoje goste i gdje se ulaže taj novac?
Postoji volja vlasnika smještajnih kapaciteta da plate boravišne takse, od kojih se i TZ HNK i TZ GM finansira. Svako plaćanje znači više sredstava za razvijanje novih turističkih sadržaja, turističke infrastrukture, tako da smo svi povezani u jedan lanac. Razgovarali smo sa nadležnima više puta o rješenju ovoga problema, smatramo da domaćinstva, do 20 ležajeva, bez ponude doručka ili bilo kojeg obroka, ne podliježu fiskalizaciji, već plaćanju paušala po krevetu, što je prihvatljivo i vlasnicima smještajnih kapaciteta. Takvo mišljenje temeljimo na tumačenu koje smo dobili od Federalnog ministarstva finansija i Federalnog ministarstva pravde, a isti model se primjenjuje i u Hrvatskoj. Očekujemo adekvatnu reakciju nadležnih, jer ovako ostajemo u crnoj zoni, što nikome nije u cilju, a i ne dobijamo relevantan broj noćenja, odakle turisti dolaze, koliko dugo ostaju i sl.
(Mostarski.ba)