FOTO: Projekat ARchipelago i u Mostaru: Uz pomoć proširene realnosti o prošlosti i ekologiji

Foto: Kaja Behkalam
U Mostaru je održana dvodnevna radionica u okviru koje je predstavljen projekat “The ARchipelago”.
Riječ je o arhivskoj platformi za javni prostor, koja koristi savremene tehnologije – proširenu stvarnost, augmented reality (AR) – kako bi se javnosti, a pogotovo mladima, prezentirale činjenice iz proteklog rata. The ARchipelago je kolaborativni arhivski projekt koje su u saradnji sa Goethe-Institutom BiH razvile arhitektica Armina Pilav (BiH) i umjetnica Clarissa Thieme (Njemačka), u saradnji sa umjetnicima Kaya Behkalamom i Farhan Khalidom.

Foto: Kaja Behkalam
Jedan od ključnih rezultata projekta je mobilna aplikacija “Archipelago Archive”, pomoću koje svi zainteresirani mogu saznati i o ekološkom uticaju proteklog rata na prirodnu okolinu.
Projekat se implementira u četiri grada Zapadnog Balkana i to su Sarajevo, Mostar, Prizren i Beograd.
Što se tiče Mostara, učesnicima radionice, studentima Univerzitetskog studija dizajna interijera Univerziteta “Džemal Bijedić” u Mostaru, prezentirana je aplikacija “Archipelago Archive”. Ona – kada je riječ o centru Hercegovine – prikazuje, kroz podvodne slike i video zapise, stanje u kojem se nalaze ostaci konstrukcija četiri pješačka mosta, koji su tokom proteklog rata služili za prelaz između dvije obale Neretve, nakon što su svi mostovi u periodu između 1992. i 1995. godine porušeni.
Podvodne slike ratnih mostova
“Mladi prvenstveno mogu vidjeti podvodne slike, na kojima se vide konstrukcije koje su zaostale. Kad su mostovi prestali biti u upotrebi, te konstrukcije su završile u Neretvi, koja je svojevrstan arhiv Mostara”, rekao je jedan od Un-war Space Lab istraživača na projektu, arheolog i ronilac iz Mostara, Damir Ugljen.
On ističe da su sve to zapravo kratki isječci, koji “nemaju početak i kraj”.

Foto: Kaja Behkalam
“To su isječci određenih događaja koji su namijenjeni tome da, kada neko pogleda taj video na specifičnoj lokaciji, to bude ‘open-ended story’, odnosno priča bez kraja”, naglasio je Ugljen.
I zaista, kada bilo koji korisnik aplikacije stane, na primjer, na pješački most Bunur u Mostaru, kada se poklopi tačna lokacija, pokrene se slika ili snimak tog mjesta ispod površine Neretve, te korisnik može vidjeti stanje u kojem se nalazi ratna konstrukcija, koja se dolje nalazi.
Odnos prema prošlosti
Direktorica Goethe-Instituta BiH, sa sjedištem u Sarajevu – institucije koja je partner na projektu – Simone Voigt, naglašava kako se projekat nastoji nositi sa nedavnom prošlošću, što je jedna od glavnih tema Goethe-Instituta BiH – odnos prema prošlosti, pogotovo za mlade, za sljedeće generacije.
“Radi se o tome kako susresti prošlost, u urbanom prostoru, za mlade ljude. Naravno, aplikacija je privlačnija od udžbenika”, kazala je Voigt.

Foto: Kaja Behkalam
Ona podsjeća kako je jedna od tema projekta i opsada Sarajeva, prikazana kroz privatna videa iz arhiva Biblioteke Hamdije Kreševljakovića, koje su mladi snimali tokom opsade Sarajeva. Pored već pomenutog arhiva, također su i dijelovi Un-War Space video i foto arhiva dostupni na web arhivu i aplikaciji ARchipelago koji prikazuju načine preživljavanje građana i građanki Sarajeva u adaptiranim stanovima i skloništima.
Stoga je bitan edukativni aspekt projekta.
“Pokrenuli smo ga u sva četiri grada i sada moramo raditi sa ovom aplikacijom kako bi je dali mladima, kako bi im objasnili zašto ima smisla baviti se prošlošću; zašto ima smisla znati o stvarima kao što su rat, ostaci i otpad u Neretvi, te zašto je važno znati šta se dogodilo tokom opsade Sarajeva”, naglasila je Voigt.
Među ostalim, projekat “The ARchipelago” tretira i zgradu bivšeg Generalštaba u Beogradu, koja je nakon bombardovanja od strane NATO-snaga 1999. godine, ostavljen dijelom neobnovljen, s namjerom sjećanja na posljedice tog bombardovanja. Međutim, aktuelne vlasti u Srbiji, po svemu sudeći, namjeravaju prodati objekat koji bi mogao postati šoping objekat.
Simone Voigt ističe kako je važnost projekta “The Archipelago” i aplikacije “Archipelago Archive” kako bi svi, a pogotovo mladi, saznali šta se nalazi iza narativa.
GPS i proširena stvarnost
Kaya Behkalam, vizuelni umjetnik i istraživač iz Berlina, saradnik na projektu, objašnjava kako je, u pogledu tehnologije, projekat Archipelago izgrađen na jednom prethodnom projektu, koji se zove prošireni arhiv.
“To je jedna aplikacija proširene stvarnosti, softverska platforma, koja u osnovi omogućava uglavnom video materijalu da bude raširen širom urbanog prostora. Posredstvom GPS-a i proširene realnosti, ljudi mogu vidjeti ovaj materijal na svojim telefonima dok hodaju gradom”, objasnio je Behkalam.
Iako se projekat odnosi na četiri grada – Sarajevo, Mostar, Prizren i Beograd – tehnološki je moguć u cijelom svijetu.
Suština je da arhivski materijali nisu dostupni velikom broju ljudi ili su sklonjeni u neke arhive ili u arhive državne televizije. Istovremeno, narativi su suprotni i o mnogim stvarima se uopće ne govori.
Kako onda mladi mogu dobiti pristup materijalima iz njihove bliske prošlosti?
“Dovođenje ovog materijala, ovog arhiva u urbani prostor je najneposredniji način uključivanja šire javnosti”, naglašava Behkalam i dodaje da se radi i o korištenju tehnologije na koju su mladi naviknuti. Time se otvara prostor i za nove rasprave o prošlosti.
“Ovaj materijal neće dati savršen odgovor i cijeli, potrebni kontekst, ali daje prvi prozor u prošlost”, istakao je taj umjetnik.
Ribe i meci
Umjetnička direktorica na projektu Armina Pilav, smatra kako ono što na ovim prostorima nedostaje u istraživanjima o ratu je ekološki uticaj ratnih dejstava.
“Nedostaje u istraživanjima o ratu taj ekološki impakt rata na naše šume koje su minirane, na rijeke koje su zagađene, na svo oružje koje se bacalo u mostarsko jezero, bombe, itd,” navodi Pilav, te ističe kako je taj ratni otpad nešto što će ostati za naredna stoljeća.
“Kroz projekat se pokazuje zagađenost rijeke mecima, gdje ribe i meci plivaju zajedno, te je Neretva puna teških metala, ne samo od rata”, rekla je Pilav, govoreći o tome šta “ARchipelago” prikazuje u Mostaru.
Kada je riječ o Mostaru, plan je uvođenje u projekat nove arhivske građe koja se odnosi na Partizansko spomen-groblje. To će se raditi u saradnji sa web-stranicom “partizansko.info”, koja je digitalno oživjela taj mostarski spomenik. Stranica je digitalna platforma sa sveobuhvatnom dokumentacijom, koja se bavi ovim spomeničkim kompleksom i njegovom pozadinskom historijskom pričom. Projekat je pokrenula Mostarka sa adresom u Kanadi, Minja Pješčić. Partnerica u promociji projekta u Mostaru je i arhitektica Senada Demirović Habibija.

Foto: Kaja Behkalam
Arhivski i istraživački partneri
Inače, na projektu “The ARchipelago” još rade Centar za kulturnu dekontaminaciju (CZKD) Beograd/Srbija, Dokufest Prizren i Lumbardhi javni arhiv, Zbirka Naci&Nafis Lokvica, Kosovo, Biblioteka Hamdija Kreševljaković, Sarajevo/Bosna i Hercegovina, te Un-War Space Lab.
Arhivski partneri u projektu su The Augmented Archive, Arsenal – Institut für Film und Videokunst e.V., Berlin, Austrijski kulturni forum, Delegacija Evropske unije u Bosni i Hercegovini, Fondacija Friedrich-Ebert, Dijalog Jugoistočna Evropa, Historijski muzej Bosne i Hercegovine, Francuski institut, te Između nas, Berlin i Sarajevo.
“The ARchipelago” projekat finansiran je od strane EUNIC European Spaces of Cultures Programa 2023, Inicijativa projekta izvrsnosti Goethe-Instituta 2023/24, saopćeno je
(Mostarski.ba)
Ko bi mogao naslijediti Irfana Buzu na klupi Rođenih?
Sadik Sadiković: Liječnik za sva vremena
Mostar: Otvoren ekskluzivni ženski frizerski salon She hair & beauty
Na Šehidskom mezarju Rakita obilježena godišnjica zločina nad Bošnjacima Vlasenice
Sporazumni prekid saradnje: Irfan Buz više nije trener Veleža