Svjetski dan prava potrošača: Cijene hrane u BiH neopravdano rastu

Foto: Arhiva/Ilustracija
Broj žalbi koje Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u Bosni i Hercegovini zaprima u kontinuiranom je porastu već pet godina zaredom, a kao i prethodnih godina žalbe su bile dosta raznovrsne, od telekomunikacijskih usluga do online trgovine, ocijenio je u razgovoru za Fenu, povodom Svjetskog dana prava potrošača, Saša Marić, ombudsman za zaštitu potrošača u BiH.
“Tako je od 2019. godine broj žalbi sa 600, porastao na 1.300 u 2023. godini, a prethodna 2024. godina završena je s 1.400 zaprimljenih žalbi – rekao je Marić, dodavši da su se potrošači najviše žalili na telekomunikacijske usluge, komunalne usluge, robu opće ekonomske potrošnje, financijske usluge, turističke, te u zadnje vrijeme i online trgovinu.
Kada je u pitanju online trgovina, kaže kako je broj žalbi vezan za takav vid trgovine u porastu, posebno nakon pandemije covida-19.
Iako je i dalje relativno malen postotak žalbi, u prošlog godini Institucija je zaprimila 30-ak žalbi vezanih za online trgovinu, ističe Marić.
Dodaje i da je manji broj žalbi koji se odnosi na “zakonite, legalne” trgovce u potpunosti pozitivno riješen za potrošače.
Nažalost, kako navodi, značajan broj žalbi se odnosio na nešto što prevazilazi potrošačko pravo i odnosi se na krivična djela.
Zbog toga je Institucija upućivala potrošače na odjele za cyber kriminal u MUP-u, s obzirom da su se takve žalbe odnosile na lažne prodavače, nepostojeće proizvode, prevare u korist dolaska do ličnih (financijskih) podataka.
Komentirajući rast cijena hrane, ombudsman za zaštitu potrošača u BiH kaže kako “cijene hrane izuzetno neopravdano rastu u BiH u zadnje četiri godine, a posebbno u zadnjih 12 mjeseci”.
“Institucija je analizom krajem 2024. godine zaključila da je osnovni problem rasta cijena divljanje trgovačkih marži svih u lancu distribucije i snabdiejvanja, s obzirom da cijene na svjetskim tržištima ni približno nisu rasle koliko su u konačnici na policama bh. dućana – napominje ombudsman.
Mišljenja je i da su općenito u BiH potrošači upoznati s postojanjem svojih prava, s obzirom da se broj predmeta povećava kroz godine, no da je i dalje potrebno podizati svijest o zaštiti potrošača.
Pritom je jako važna i edukacija, a kao prioritet u radu Institucija već petu godinu zaredom, pored rješavanja pojedinačnih i kolektivnih žalbi, radi u saradnji s medijima i obrazovnim institucijama projekt edukacije potrošača o njihovim pravima. To je glavni trend povećavanja potrošačke zaštite i u BiH i u zemljama regije, EU i šire, smatra Marić.
Inače, Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u Bosni i Hercegovini svake godine obilježava 15. marta – Svjetski dan prava potrošača. Ove godine Institucija će taj će dan obilježiti gostovanjem na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru, na panelu vezanom za elektronsku trgovinu, kao jednom od novijih oblika trgovine s mnoštvom zamki za potrošače.
(Fena)
‘Koalicija voljnih’ sastaje se sa Zelenskim u Parizu radi podrške Ukrajini
Voda još uvijek nije za piće
Sud BiH od Interpola zatražio raspisivanje međunarodne potjernice za Dodikom i Stevandićem
Dominacija na startu proljetnog dijela: Seniori Fortune sa tri pobjede u tri kola
IDDEEA predvodnik digitalne transformacije u Bosni i Hercegovini
■ Povezano
Poskupljenje neizbježno: BiH ne prijeti nestašica jaja za Uskrs
Dotok novca iz inostranstva za BiH opet porastao, samo za penzije stiglo više od 1,3 milijarde KM
Tešnjaci dobijaju konkurenciju iz Mostara: Borba za dionice Igmana
Zaštita potrošača u fokusu saradnje FMT i Agencije za sigurnost hrane BiH